Läs in gymnasiet på folkhögskola

Vill du få behörighet till vidare studier eller arbete? Då kan du läsa allmän kurs på folkhögskola. Efter slutförda studier får du grundläggande behörighet, även kallat högskolebehörighet eller gymnasiekompetens.

Allmän kurs – ett alternativ till komvux

Allmän kurs är ett alternativ till gymnasiet och komvux och en parallell väg till vidare studier. På Västerås folkhögskolan är studierna anpassade efter dig och dina kunskaper, behov och drömmar. Innan du börjar gör du upp en individuell studieplan tillsammans med pedagogerna på skolan.

Efter slutförd kurs får du ett ett intyg som visar att du har grundläggande behörighet till högre studier. Du får alltså inte gymnasiepoäng eller betyg i enstaka kurser, utan folkhögskolan utfärdar i stället behörighet och sätter ett samlat studieomdöme som gör att du kan söka till universitet, högskola eller yrkeshögskola genom en särskild urvalsgrupp för folkhögskola.

Vem kan läsa allmän kurs?

Allmän kurs vänder sig till dig som är över 18 år och saknar grundskole- eller gymnasieutbildning. Du kan ansöka till vårterminen samma år som du fyller 18 år.

Hur länge ska jag läsa?

Hur länge du behöver studera beror på vad du har för förkunskaper, om du har arbetat och vad du vill göra i framtiden. Att läsa in gymnasiet tar ett, två eller tre år. Att läsa in grundskolan tar ett eller två år. På Västerås folkhögskola erbjuder vi endast heltidsstudier.

Vad innehåller allmän kurs?

På allmän kurs på grundskolenivå läser du svenska, engelska, matematik och samhällskunskap. På gymnasienivå läser du samma ämnen som på grundskolenivå plus naturkunskap, religionskunskap och historia.

På Västerås folkhögskola arbetar vi tematiskt och läser flera ämnen samtidigt. Det ger dig en större förståelse för omvärlden och hur de olika ämnena hänger ihop. Vi utgår från att alla lär sig på olika sätt och i olika takt. Det viktiga är att man lär sig saker som man har nytta av i livet och för eventuella fortsatta studier.

Allmän kurs på grundskole- och gymnasienivå finns i Västerås och i Köping och då är du i skolan varje dag. Vi erbjuder även distanskurs på gymnasienivå.

Läs mer på kurssidorna:

Allmän kurs grundskolenivå i Västerås
Allmän kurs gymnasienivå i Västerås

Allmän kurs grundskolenivå i Köping
Allmän kurs gymnasienivå i Köping

Allmän kurs gymnasienivå på distans

Hur söker jag?

Du söker till kursen via vår hemsida genom att fylla i ett formulär. I ansökan fyller du i personuppgifter, förkunskaper och referenser. Vi vill också att du berättar lite om dig själv, din bakgrund och varför du vill läsa kursen. Du behöver också skicka in personbevis och skolbetyg.

Personbevis för studier laddar du ner på Skatteverkets hemsida »

Har du problem att söka kursen eller funderar du på något annat? Kontakta vår studievägledare Aggi Novak genom att maila till aggi.novak@vfhsk.se så hjälper hon dig.

Sök till kurs:

Allmän kurs grundskolenivå i Västerås – ansök här
Allmän kurs gymnasienivå i Västerås ansök här

Allmän kurs grundskolenivå i Köping – ansök här
Allmän kurs gymnasienivå i Köping ansök här

Allmän kurs gymnasienivå på distans – ansök här

Varför folkhögskola?

Folkhögskola är en annorlunda utbildningsform, med en nyskapande syn på kunskap och bildning. Pedagogiken på folkhögskolan präglas av aktivt deltagande, samtal och lärande i mindre grupper.

Folkhögskolorna är inte bundna av centralt fastställda kurs- eller läroplaner, utan fokus ligger på det livslånga lärandet och personlig utveckling. Detta är inget flummigt, utan ett uttryck för flexibilitet och att utbildningarna anpassas efter dina förkunskaper och erfarenheter.