Deltagare berättar

Allmän kurs distans

Madelene Holm

”Det är mycket frihet, och det gör det enkelt att planera in dagen. Om man har planer för dagen så gör det inte så mycket, det går att ta igen nästa dag istället. Det är bra planerat med klassrum där eleven kan kolla vad de andra eleverna jobbar med och ha bra koll om något nytt har inträffat. Kommunikationen mellan elev och lärare har varit betydligt bättre på Västerås Folkhögskola än de andra skolorna jag varit på. Det är en öppen och bra miljö mellan eleverna och lärarna. Samtidigt som det är bra ämnesgrupper där gruppdiskussionerna håller till, så är det även väldigt personligt. Det är en bra miljö som skiljer sig från många andra skolor. Känner man att man har disciplinen så tycker jag definitivt att man ska söka hit. Det är viktigt att komma ihåg att inte bara logga in en gång om dagen, utan att logga in minst tre gånger per dag. Vi har ofta gruppdiskussioner där det krävs att man börjar tidigt i veckan. Det är inget stort tryck som det är på andra skolor, behöver man hjälp eller tips så finns det både lärare och andra elever som gärna hjälper till. Det är en lugn miljö och en vänlig miljö. Jag stormtrivdes direkt när jag började. Välkomna hit!”

Hanna Endermark

”Skillnaden här är att du har mycket större möjlighet till att på egen hand sätta upp sitt eget schema och arbetssätt. Man kan kombinera studier och arbete på ett annat sätt och behöver inte sitta i skolbänken från åtta på morgonen. I vanliga skolor och kurser får du mycket serverat och varje lektion är generell medan distans så är det mer upp till en själv hur mycket man vill lära sig. Om man har självdisciplinen så är studier på distans den bästa möjliga möjligheter för att få grundläggande behörighet. Att kunna sätta sitt eget schema och även kunna arbeta samtidigt är otroligt bra. Lärarna är fantastiska och ställer upp för en vid alla problem och sporrar en till att satsa och vilja studera.”

Inspirationskursen (SMF)

Anton Bystedt

”När jag började på Inspirationskursen så hade jag ingen motivation alls, jag hade hoppat av gymnasiet ett halvår innan och visste inte alls vad jag ville göra. Jag gjorde inte så mycket om dagarna. Så kom jag hit och hade inställningen att det här skulle vara som alla andra dåliga ställen där man får sitta med en dator, som nåt slags dagis och bara söka jobb. Men då frågade lärarna mig vad jag ville göra av livet, vilket jag inte visste alls. Då åkte vi runt till olika arbetsplatser och iakttog hur det såg ut och hur de jobbade. Sen fick man kolla på utbildningar och jag valde då att plugga här på folkhögskolan. Plötsligt hade jag ett mål för framtiden och visste vad jag ville bli. Inspirationskursen är inte som alla andra liknande ställen. Det är mycket mer personligt och de ser en verkligen som en individ. Man får precis den hjälp man behöver.”

Mauro Schiappacase

”När jag kom till Inspirationskursen så introducerade sig lärarna och sade vad man skulle göra, de frågade om man ville satsa på studier eller jobb. Valde man att söka jobb så stöttade de en på bästa sätt och kunde genom sina kontakter hjälpa en mot till exempel praktik. Jag ville studera och personalen hjälpte mig hur mycket som helst. Jag hade varit på en annan åtgärd innan, som inte alls var likadan. Där fick man en introduktionsvecka som förklarade vad man gjorde där och sen fick man sitta vid en dator i tre månader. Man visste inte hur man skulle söka jobb på bästa sätt och fick ingen hjälp, så det var inte alls lika bra som inspirationskursen här. Jag skulle uppmuntra alla att gå Inspirationskursen, det var bland det bästa jag gjort. Om jag inte hade gått den hade jag nog aldrig börjat studera.”

Svenska för invandrare

Nadja Majol

”Innan jag började på Västerås folkhögskola gick jag hos en annan utbildningsanordnare. Det är stor skillnad mellan skolorna. Där jag var tidigare hade vi ingen lärare som hjälpte och förklarade för oss, vi fick en massa papper varje dag och fick jobba själva; för en person som är analfabet från början är detta mycket svårt. Jag lärde mig alfabetet hemma, mina barn hjälpte mig. På den förra platsen fanns många elever i grupperna, och nya elever som kom hela tiden, det var ingen bra studiemiljö. Jag är otroligt nöjd med Västerås folkhögskola. Vi har en lärare som förklarar, beskriver och berättar mycket för oss. Studiemiljön är bra, det kommer inte nya elever varje dag och i gruppen ligger alla på ungefär samma nivå. Jag trivs här på skolan. Jag kan rekommendera skolan till alla som vill lära sig svenska och till alla de som ska börja kan jag bara säga att de kommer inte att ångra sig; de kommer att få mycket duktiga och snälla lärare, de kommer att få olika undervisningsmetoder under lektionerna med mycket variation.”