Västerås folkhögskola blir en av landets största

Pressmeddelande den 18 februari 2020 från Västerås folkhögskola:

Västerås folkhögskola och Bergslagens folkhögskola i Norberg går samman under namnet Västerås folkhögskola. Skolan blir en av de största folkhögskolorna i Sverige.

Arbetarrörelsens folkhögskolor i Västerås och Norberg har varit två separata skolor med samma ledning sedan 2008. Därefter har Västerås folkhögskola öppnat filialer på Bäckby och i Köping. Nu blir även Bergslagens folkhögskola en filial.

– Sammanslagningen gör allting enklare och tydligare. Förhoppningen är att vi ska nå ännu fler människor och stärka folkbildningen i länet ytterligare, säger Tomas Aronsson, skolchef på Västerås folkhögskola.

Räknat i antalet deltagarveckor, den undervisningstid som skolan får statsbidrag för, blir Västerås folkhögskola landets fjärde största efter sammanslagningen. Förutom Allmän linje har skolan bland annat inspirations-, miljö- och ledarkurser. Därutöver anordnas utbildningar i samarbete med kommuner och Arbetsförmedlingen. Totalt går cirka 700 personer på skolan.

– Folkhögskola är en utbildningsform där den personliga utvecklingen är i centrum. Men vi arbetar också hårt för att nå goda resultat. Genom åren har tusentals människor fått jobb eller valt att studera vidare, säger Lars Forsmark, rektor på Västerås folkhögskola.

På torsdag uppmärksammas sammanslagningen av Västerås folkhögskola och Bergslagens folkhögskola med en temadag under parollen ”När två skolor bli en”.