Stöddag för Ukraina på Folkets hus

Pressmeddelande den 25 april från Folkhögskolan i Köping

Klädloppis, livemusik och föredrag. På torsdag arrangeras en stöddag på Folkets hus till förmån för Ukraina.

Kriget i Ukraina har engagerat många köpingsbor. En av dem är Kristina Hedlund som läser allmän kurs på Folkhögskolan i Köping. Hon har tagit initiativ till torsdagens stöddag.

– Vi gör det här för att visa vår medmänsklighet och för att krig inte är okej. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, säger Kristina Hedlund.

Från klockan tio på förmiddagen till åtta på kvällen kommer det att säljas fika, korv, lotter och second hand-kläder i Folkets hus foajé. Alla intäkter går till Röda korsets arbete i Ukraina och längs gränserna.

På kvällen uppträder banden Digsys från Arboga och Halva mänskligheten från Köping. Frivilliga resursgruppen håller ett föredrag om hemberedskap. Priserna i lotteriet är skänkta av lokala företag.

– Jag har gått runt till olika lokala företag och nästan alla har varit positiva och bidragit med priser. Köping ställer upp, säger Kristina Hedlund.

Stöddagen går under namnet “Köping hjärta Ukraina” och arrangeras av Folkhögskolan i Köping, Köpings Folkets hus, ABF och Köpings kommun.