Manifestation ska lyfta folkhögskolan

Pressmeddelande den 18 september 2023 från Västerås folkhögskola

Den 19 september uppmärksammas folkhögskolan som utbildningsform i hela Sverige. På Västerås folkhögskola planeras flera aktiviteter.

Dagens nationella manifestation har parollen “Folkhögskolan bildar Sverige” och arrangeras av fackförbundet Sveriges Lärare. Det hålls bland annat en demonstration på Sergels torg i Stockholm.

– Här i Västerås kommer vi att dela berättelser och erfarenheter från folkhögskolan i sociala medier,  säger Lars Forsmark, rektor på Västerås folkhögskola.

Bakgrunden till manifestationen är att många folkhögskolor har det tufft ekonomiskt efter minskade statsbidrag. Över 200 folkhögskolelärare har  sagts upp i landet.

– Men jag vill framhålla att vi inte manifesterar mot något, vi manifesterar för folkhögskolan,  säger Lars Forsmark.

Västerås folkhögskola är en av Sveriges största folkhögskolor. Förutom i lokalerna vid Djäkneberget har skolan verksamhet på Bäckby och i Köping.