Folkhögskolan i Norberg lägger ned

Pressmeddelande den 6 december 2021 från Västerås folkhögskola

Västerås folkhögskolas filial i norra länet, Folkhögskolan i Norberg, ska avvecklas. Svårighet att rekrytera nya deltagare är orsaken till beslutet, enligt skolans styrelse. “Väldigt tråkigt”, säger Lars Forsmark, rektor på Västerås folkhögskola.

Sedan 2010 har Folkhögskolan i Norberg, tidigare Bergslagens folkhögskola, varit en knutpunkt i Norberg med lokaler på torget bredvid Elsa Andersons café. Genom åren har skolan bland annat haft arbetsmarknadsutbildningar, en teaterlinje och en allmän kurs – folkhögskolornas motsvarighet till gymnasiet.

Deltagarantalet på de kurser som bedrivs idag har varit lågt under en längre tid. Det gör att undervisningsgrupperna blir för små för att bedriva skolan med god kvalitet, enligt skolans styrelse som fattade beslut om nedläggning förra veckan.

– Vi har försökt att rekrytera nya deltagare på många olika sätt i flera år, men färre och färre har sökt sig till oss. Till slut kom vi till en punkt när det inte är ekonomiskt hållbart att driva verksamheten vidare, säger Eva-Marie Rasmusson, ordförande för Västerås folkhögskola.

Definitiv avveckling blir det först när nuvarande deltagare har fått möjlighet att avsluta sina studier, enligt Lars Forsmark, rektor på Västerås folkhögskola. Han framhåller att personalen (5,5 tjänster) i största möjliga mån ska erbjudas tjänster i skolans
verksamheter på andra orter och att man har en “ambition att undvika uppsägningar”.

– Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna Norberg. Vi har trivts jättebra och blivit väl mottagna av lokalsamhället, säger Lars Forsmark.

I morse fick deltagarna på Folkhögskolan i Norberg besked om att skolan ska läggas ned.