Folkhögskolans dag 2015

Publicerat: 23 mars

Folkhögskolans dag är en årligen återkommande dag då många av landets folkhögskolor visar upp sig själva och den unika skolformen folkhögskola. I Västerås hölls precis som på många andra håll i landet öppet hus lördagen den 21 mars. Under fyra timmar var det möjligt för allmänheten att träffa deltagare och lärare som berättade mer om Västerås folkhögskola.

Utomhus yrde snön periodvis och vårvärmen var som bortblåst, men inne i skolans huvudbyggnad märktes inget av kylan. För de minsta barnen visades den animerade Disney-filmen ”Frost” samt att det anordnades en fiskdamm. I anslutning _MG_4095till ”barn-rummet” höll skolans SFI-kurs bland annat i en miniutställning som representerade olika länder och kulturer med hjälp av mat, kläder och olika kulturtypiska hushållsföremål. Rummet präglades tydligt av färger och ett glatt humör och under dagen förekom det också sång och dans.

– Skillnaden mellan SFI på folkhögskola och andra SFI-anordnare är stor, säger Yamna, som gör praktik på SFI.
– Man ser verkligen deltagarna här. En sån här dag är väldigt rolig eftersom deltagarna tar med sig sina familjer hit och gemenskapen blir väldigt tydlig, fortsätter hon.

I anslutning till skolans café i samlingssalen Hjärtpunkten hölls en loppis där det bland annat såldes kläder, böcker, filmer och porslin. Alla inkomster från försäljningen gick oavkortat till Cancerfonden. Caféet som normalt sett bemannas av skolans vaktmästare sköttes dagen till ära av deltagare på allmän kurs. Inför dagen hade deltagarna bakat ett tiotal olika sorters bullar och kakor.

Det fanns också fler ätbara inslag. Skolans vaktmästare Arto och Robert trotsade snålblåst och snöfall och höll grillarna brinnande utanför skolan. När hungern smög sig på fanns räddningen i form av varm korv i olika varianter, något som inte bara deltagare och personal på skolan tacksamt utnyttjade utan även besökare utifrån.

Hos den studiemotiverande folkhögskolekursen, Inspirationskursen, visades det upp olika varianter av personliga brev och cv:n men allvaret blandades också med kreativ verkstad, eftersom det i rummet också pysslades med lera, målades med mera. Inspirationen flödade, något som kanske var väntat när Inspirationskursen höll i trådarna.

Under dagen hölls också en utställning om Bosnien. Jan Pettersson, lärare på allmän kurs, berättar att bakgrunden till utställningen är att Västerås folkhögskola har ett samarbete med Olof Palme International Centre, en organisation som stöttar arbete för demokrati och utveckling av det civila samhället i olika länder runt om i världen. Genom sitt engagemang i _MG_4060Palmecentret har Västerås fått upp en kontakt med Tuzla community foundation i Tuzla – en stiftelse som jobbar för att utveckla lokalsamhället där. Under utställningen visades foton och material från den resa till Tuzla som lärare och deltagare från Västerås folkhögskola gjorde sommaren 2014. Representanter från Bosnien, bland annat från Tuzla community foundation, kommer till Västerås i slutet av april för fortsatt diskussion om det framtida utbytet och samarbetet våra orter emellan, berättar Jan.

Efter att ha sett bilder och hört Jan Petterson berätta om Bosniens arbete för att bygga upp samhället efter det dramatiska inbördeskriget i före detta Jugoslavien för 20 år sedan, kunde man ta del av en annan sorts dramatik. Deltagarna på skolans valbara dramakurs spelade upp en dramatisering som visade på skillnaderna mellan att läsa på folkhögskola jämfört med att läsa på vanligt gymnasium eller vara arbetslös. Föreställningen väckte stort jubel när deltagarna visade på alla fördelarna med folkhögskolan. Bitte Lindberg, kursens lärare, var märkbart stolt efteråt:
– De har själva hittat på hela föreställningen, från idé till genomförande, berättade hon.

Deltagare på allmän kurs höll uppskattade redovisningar om olika ämnen. En av redovisningarna handlade om konsumtion av tv-spel, tv och film. Deltagarna hade intervjuat en försäljare av tv-spel, en behandlare av spelmissbruk och personal på SF Bio. Presentationen avslutades med en quiz om filmkonsumtion, med ett utlovat fint pris. I den uppskattade frågesporten fick man bland annat lära sig vilka filmer som varit historiens mest framgångsrika i olika genrer.

Hur visar man upp sin verksamhet om man läser allmän kurs på distans och därför inte finns på plats på skolan på Folkhögskolans dag? Självfallet genom sociala medier. På Twitter och Facebook beskrev deltagare på skolans distanskurs, som är ett samarbete mellan Västerås folkhögskola, Bergslagens folkhögskola och Folkhögskolan i Köping, det unika i friheten som det innebär att studera på distans.

Ett inslag som stack ut litegrann från de övriga stod deltagarna på skolans valbara ”häst-kurs” för. Hos dem kunde man lära sig mer om hästar och ridsport samt testa på hästskokastning.

En slutsats som är lätt att dra är att det inte bara varit intressant för utomstående att se skolans mångfald, utan också för deltagarna själva. Med flera så olika verksamheter i huset är det inte alltid lätt att hitta naturliga mötesplatser, vilket gör att aktiviteter som Folkhögskolans dag fyller en viktig funktion. Sara, elev på allmän kurs, sammanfattar upplevelsen av dagen:
– Jag kan inte säga vad som har varit bäst med dagen, det har varit väldigt kul att bara gå runt och kolla.

Kea Thorslund
kea.thorslund@vfhsk.se

 

Bildgalleri

 

Skolgemensamt