Film som redovisningsform

Publicerat: 13 juni

På Allmän grund har vi under våren testat olika redovisningsformer, främst individuella skriftliga inlämningar och grupparbeten med muntliga presentationer. Texter är lättast för oss lärare att bedöma och viktiga för att följa deltagarnas språkutveckling. Grupparbetena har funkat bra, men vi märker hur man lägger allt krut på arbetet och nästan inget på den muntliga presentationen, med resultatet att den blir oförberedd.printscrn youtube

I temat ”Lag och rätt” testade vi film som redovisningsform. Till de andra grupparbetena fick deltagarna dela in sig själva, men här delade vi över klass- och språkgränser för att öva samarbete. Vi laddade ner programvara (Windows Movie Maker) och hade grundläggande genomgångar i manusskrivning, filmning och redigering. De flesta grupperna valde att göra bildspel istället för filmer, vilket funkade lika bra.

Valet av ämnen var intressanta och avancerade: dödstraff, trafikolyckor och fängelse, samt hyres- och studeranderätt. Det vi kunde se var att annars passiva deltagare blev mer aktiva och flera låsningar kring språket försvann. Arbetet blev mer kreativt och skapande än texter och vikväggar. Tekniskt intresserade deltagare fick glänsa med sina kunskaper kring överföring mellan mobil och dator, val av filmmusik osv.

Till redovisningen skapades en YouTube-kanal, där filmerna laddades upp. En grupp valde en skyddad musiksnutt, som Youtube genast anmärkte på, vilket leder till fortsatta diskussioner om upphovsrätt. Att be om lov att få filma OCH lägga ut på YouTube kan inte nog betonas. En deltagare bad att få sin grupps film borttagen, sedan släktingar i hemlandet ringt och undrat vad hen höll på med, vilket man inte förutser.

YouTube-kanalen ligger kvar på youtube.com/channel/UCjy9URsCgIAu2Z8PqaZlaMg och kan byggas på framöver. Om man vill ladda ner och använda fri musik, utan upphovsrätt, rekommenderas freemusicarchive.org/. Men återigen, gör klart för alla deltagande att de filmas OCH läggs ut. Även om ni vet hur ni använder materialet, förlorar man lätt kontroll över hur det delas och används i andra sammanhang.

Tobias Persson
tobias.persson@vfhsk.se

Allmän kurs grund