Deltagare berättar

Allmän kurs

linetteLinette Thingberg

”Jag kom till kursen med en uppfattning om att detta kommer bli dem mest tråkiga månader i mitt liv. Hade hunnit blivit lat av att bara gå hemma. Men efter att jag började på inspiration och det gått nån vecka började jag faktiskt vakna och inse vad skönt det var med vardagsrutiner och att även träffa lite nytt folk man kunde byta erfarenheter med. Samt att jag fick självkänsla och våga ta nästa kliv att läsa upp mina gymnasiebetyg för att ha en gymnasiekompetens. Jag läser nu upp mina betyg på Bergslagens folkhögskola.”

jenny sJenny Strömgren

”Inspiration för mig var rena rama inspirationen! Jag fick en ny gnista, att vilja vara med och utvecklas och ta tag i jobbsituationen. Glöden i dom som hade den smittades jag verkligen av. Måste säga att kursen för mig var en av dom bästa grejer jag gjort. Och är otroligt tacksam att jag fick möjligheten att gå den. Idag har jag fast jobb på Sodexo heltid och tänker fortfarande tillbaka på tiden på inspirationskursen och önskar att många fler får chansen att gå den och få uppleva den gnista eller snarare eld som jag fick. Ta sig vidare till jobb eller utbildning. Jag brann för det och det lyckades. ”

jeanetteJeanette Lindgren

”Min tid på Inspiration stärkte mitt självförtroende. Viljan att kämpa och uppskatta mig själv infann sig. Jag kan lugnt tacka kursen för att jag har viljan att satsa på vad jag vill göra. De hjälpte mig mer än jag kunde begära. Trots att det bara var 65 dagar så var det bland det roligaste jag gjort i mitt liv. Just nu går jag på folkhögskola i Blekinge och ska efter det satsa på att bli lärare. Tack kursen vågade jag ta steget att flytta och följa mina drömmar. Visst är det svårt ibland. Bara minnena av den underbara tid på kursen ger mig ett leende och jag påminns att kämpa.”

mohammad aMohammed Algaff

”Min tid på inspiration började med att jag blev kallad till arbetsförmedlingen. Och jag tänkte; Vad är det här för kurs? Jag hade gått på ett annat ställe och gillade inte det. Träffade Senad och Karin på arbetsförmedlingen, de övertygade mig och börja på inspiration! När kursen startade så tyckte jag det var bra. Man får åka på studiebesök och gruppen själva får välja platser att besöka.Jag tog vara på all hjälp jag fick. Hade ett flertal intervjuer. Fick jobb på ett ställe under sommaren! Mot hösten fick jag jobb som elevstödjare på Bergslagens folkhögskola! ”

sara allmänSara Emelie Åhlén

”Allmänlinjen är det bästa valet jag gjort. Tillsammans med underbara lärare och elever så skapar ni tillsammans en helt galen bra atmosfär. Här får man vänner för livet!”

karinlilje

Karin Liljeqvist

”Jag fick först en bild av folkhögskolan som flummig och ostrukturerad. Med tiden insåg jag att detta var en del av kreativt lärande, att vi elever skulle lära oss att samspela med varandra och samhället. Jag utvecklades till att bli mer utåtriktad som individ och lärde mig ta större plats i grupper. Mina studier på folkhögskolan tog mig vidare till socionomprogrammet vid Örebro universitet.”

shaun allmänShaun Emil Walls

”Livet var för komplicerat för att jag skulle klara av studierna under gymnasietiden och omständigheterna gjorde att jag kände mig misslyckad. Detta har följt mig hela mitt liv. Jag trodde jag var dummare än alla andra och att min chans var förbi. På Allmän linje sa ni att jag med min krokiga livsväg skulle bli en tillgång och ni tände en låga som släckts av det gamla skolsystemet för länge sedan. Jag känner mig inte längre misslyckad. Ni har hjälpt mig inse att vi är fler som förbisetts och ni har fått mig att se att det finns alternativ för vidarestudier i framtiden. Och vilka vänner jag fått. No regrets!”

Inspirationskursen (SMF)

johan bJohan Bildåhs

”Min tid på inspirationskursen var precis vad jag behövde! Det förstod jag inte till en början.Vi hade mycket kul och hittade nästan alltid på något. Det bästa med allt är att man blir peppad av de andra deltagarna och kursansvariga. De får en att känna sig väldigt uppskattad. Just nu så har jag jobbat periodvis efter kursen och söker jobb och utbildningar när jag har tid över. Inspirationskursen är någon jag verkligen kommer att rekommendera!”