Skolgemensamt, Podrinje Identifikation Projekt

Publicerat: 9 maj

Dagoboksanteckningar Bosnien 10 maj 2019

Fredagen startade med att vi gick till Identifikation Coordination Facility där vi fick en rundtur av Paciza Colo. Hon arbetar som Data Coordinator. Vi fick lära oss om hur de matchar DNA för att hitta försvunna familjemedlemmar. Hon demonstrerade hur processen gick till. Därefter åkte vi vidare till Podrinje Identifikation Projekt och även där fick vi en rundtur av faciliteten av Dragana Vucetiz. Vi fick en uppvisning av hur identifikations processen går till. Dagen avslutas med Pizza party ute på stora torget i Tuzla.

Reflektioner:
Jag är imponerad av den dedikation, tid och pengar de lägger ner i detta projekt för att på något sett kunna ge de drabbade familjerna ett värdigt avslut. Dessa besök har fått mig att värdera den tiden man har med familj och vänner, för man vet aldrig när den tiden kan ta slut. Speciellt för dessa familjer där tiden avslutades på ett sådant tragiskt vis.

Text: Ola Faxén

Allmän kurs, Bosnien, DNA, Identifikation Coordination Facility, Pizza party, Podrinje Identifikation Projekt, Tuzla

Publicerat: 26 mars

Folkhögskolans dag firas av alla kurser

I lördags så firade vi Folkhögskolans dag. Våra kurser visade upp sina verksamheter samt ordnade till en bra feststämning. _dsf0731

Aktiviteter för barn, mycket god mat, loppis till välgörande ändamål var en del av allt som erbjöds. Vi låter bilderna tala för sig själv 🙂

 

 

 

 

Skolgemensamt

Publicerat: 27 november

Bosnienbesökare fick inspiration

Mitt i höstens första snökaos landade Jasna Jasarevic och Sabina Catibusic från Tuzla Community Foundation (TCF). Under två intensiva dagar mötte de både deltagare och pedagoger från Inspirationskursen ute på Bäckby.

Sabina Catibusic, Fredrik Stockhaus, Jens Kvistgaard, Jasna Jasarevic

Sabina Catibusic, Fredrik Stockhaus, Jens Kvistgaard och Jasna Jasarevic.

TCF är skolans internationella projektpartner i Bosnien sedan två år tillbaka. Utbyten har ägt rum i båda riktningarna. Denna gång ville de fördjupa sig i hur Inspirationskursen är uppbyggd både organisatoriskt och pedagogiskt. Idén väcktes redan förra våren i samband med skolans studieresa till Tuzla.

– Nu när vi träffat både pedagoger och deltagare är det lättare att förstå hur det fungerar i praktiken. Vi tror att kursidén skulle kunna bli användbar för oss. Vi har också många unga arbetslösa, säger Jasna som är ansvarig för TCF.

Besöket resulterade i att en pedagog från Inspirationskursen under våren kommer att besöka Tuzla och på plats utveckla det fortsatta samarbetet.

Besökarna hann även med en föreläsning för deltagare på allmän kurs och nästa termin finns möjligheter för studerande att delta i en studieresa till Bosnien.

– Jag har hört många berätta om skolan och det var ett givande besök för mig, säger Sabina som tidigare har varit i Sverige, men aldrig i Västerås.

Efter besöket i Västerås fortsatte resan till Uppsala och en tre dagar lång konferens om Balkan. En årlig tillställning som nästa år kommer att äga rum i Tuzla. Och då förhoppningsvis med några besökare från Västerås folkhögskola.

Text och bild: Jan Pettersson

Bosnien, Skolgemensamt

Publicerat: 19 september

Kulturnatt på Västerås folkhögskola

Vad händer när alla kurser på en folkhögskola gör en djupdykning i begreppet kultur, med alla dess innebörder? Vad händer när kreativiteten får flöda fritt och influenser från olika delar av världen får samsas under samma tak? Och
vad kallar man ett tema som både inkluderar skapande, mångfald och vill motverka prestationsångest? ”Huvudverk och kulturkråkor
blev resultatet och på Västerås Kulturnatt den 17 september fylldes skolans lokaler av liv, rörelse och konst i alla dess former.

besökare tittar på konst framställt av deltagareI stort sett samtliga skolans kurser bidrog på olika sätt till att fylla två av skolans våningar samt gården utanför med en salig blandning av allt ifrån traditionella danser, mat och poesi till fotoutställningar, sagohörna för barnen och hårflätning. På allmän kurs hade skolans fyra klasser arbetat med kultur en tid innan Kulturnatten, vilket mynnade ut i två olika utställningar – en med deltagarnas egna tolkningar av kända konstverk och en där de mer fritt fått jobba med att hitta en konstnärlig uttrycksform de gillade. Den sistnämnda resulterade i såväl paraplyinstallationer i taket som haiku-dikter och foton.

Från deltagarna på Allmän kurs distans kom bidrag i form av konst och illustrationer kring brobyggande som publicerades på sociala medier under kvällen.

SFI och Allmän kurs grund stod för kulturella smakprov i bokstavlig bemärkelse, då det både bjöds på mat, dans, kaffeceremoni och poesi från deltagarnas respektive hemländer. Ringdans i klassrummet är kanske inte något som man ser i skolan till vardags, men på Kulturnatten kan allting hända.

Skolans engagemang i och utbyte med staden Tuzla i Bosnien presenterades genom en utställning och alla intäkter från den försäljning av fika som skedde under kvällen går oavkortat till Bosnienprojektet.

Även utomhus var det mycket som hände. Under hela kvällen hade såväl personal som deltagare och besökare utifrån chansen att stå på scenen och framföra något. Variationen blev stor och publiken bjöds på såväl The Beatles, Dan Andersson och Cornelis Vreeswijk som deltagares egenskrivna material. Även barnvisor och olika former av världsmusik hade spelats innan kvällen var slut.

Den allmänna uppfattningen, såväl bland personal som deltagare, var att kvällen var väldigt lyckad. Kanske en av de mest lyckade kulturnätterna hittills. Stämningen var på topp, många besökare utifrån hade hittat hit och hela huset andades kreativitet och skaparglädje. Att kultur handlar om uttryck och möten har aldrig varit tydligare. Något som under andra förutsättningar hade kunnat handla om prestationsångest, huvudvärk och kulturkrockar landade nu precis så väl som vi hade kunnat hoppas på. Skaparglädje, huvudverk och kulturkråkor är därför ord som väl sammanfattar 2016 års Kulturnatt på Västerås folkhögskola.

 

Text: Kea Thorslund
kea.thorslund@vfhsk.se

Bild: David Persson
david.persson@vfhsk.se

Önskar du att någon bild ska tas bort så skickar du ett mail till david.persson@vfhsk.se

Allmän kurs, Allmän kurs grund, Inspirationskursen (SMF), SFI, Skolgemensamt

Publicerat: 22 mars

Intervju med Alma Imamovic, lärare från Bosnien

Som en del i Västerås folkhögskolas pågående samarbete med Tuzla community center i Tuzla, Bosnien, var Alma Imamovic som bland annat arbetar som engelskalärare på Agoracenter, som mycket liknar våra svenska studieförbund, nyligen på besök i Västerås under en vecka. Förutom att bland annat få träffa all personal på Västerås folkhögskola fick Alma också träffa representanter från Länsbildningsförbundet och ABF. Nedan finns en sjutton minuter lång intervju med Alma där hon sammanfattar sina intryck av Sverige och Västerås. Fredrik Stockhaus, lärare på allmän kurs, intervjuar och David Persson har filmat.

 

Nedan finns också bilder från när deltagare och personal från Västerås folkhögskola besökte Agora center.

 

Kea Thorslund (text)
kea.thorslund@vfhsk.se

Jan Pettersson (bild)
jan.pettersson@vfhsk.se

Bosnien, Skolgemensamt

Nästa sida »