Potocari, Wången

Publicerat: 11 maj

B-tränaren som läser in gymnasiet på folkhögskolan

Tiffany Wistrand med kallbloden Tigerlilje och Steinar. Foto: Lars Jakobsson/TR BILD

Allmän kurs häst är en folkhögskolekurs för den som vill läsa in högskolekompetens och ta en hästskötarexamen. Tiffany började på gymnasiet, hoppade av för att jobba med hästar men har nu plockat upp studierna igen. En möjlighet som erbjuds genom Hästsportens Folkhögskola.

Tiffany Wistrand började gymnasiet på Wången men slutade när hon med stöd av sin familj fick en chans att hyra in sig på Berga gård i Norrtälje. Två år senare är hon tillbaka! Nu ska hon läsa in gymnasiet genom Allmän kurs häst inriktning trav.

Kursen ges i samverkan mellan Hästsportens Folkhögskola och Västerås Folkhögskola.

Läs hela artikeln på Wångens hemsida.

Allmän kurs häst, Hästsportens folkhögskola, Wången

Publicerat: 10 maj

Dagoboksanteckningar Bosnien 11 maj 2019

Det blev en tidig avfärd från hotellet mot Srebrenica. Vi hade en egen minibuss med chaufför och guide som följde med oss på resan. Det tog oss ca två timmar att ta oss dit med några stopp på vägen.

Först stannade vi till vid ett hotell med en underbar utsikt över en sjö, där vi hade Serbien på vänster sida och Bosnien på vår högra sida (se bild nedan). Senare anlände vi till Potocari. Där kom vi fram till minnesplatsen för de muslimer som dog i attacken mot Srebrenica 1995. Minnesplatsen hade 8372 gravar utspridda över hela minnesplatsen (se bild nedan).

Efter det känsloladdade besöket på Potocari fortsatte vi över vägen där vi besökte ett museum som berättar om händelserna 1995.

Vi avslutade resan med en lunch inne i staden Srebrenica och sedan åkte vi tillbaka hem till Tuzla.

Jag vet att känslorna som uppstod på plats kommer att följa med oss ett bra tag efter resan och eftersom det var så svårt att ta in allt direkt på plats så var vi lediga resten av dagen för att allt skulle kunna sjunka in.

Kort bakgrund
I den lilla staden Srebrenica mördades ca 8000 muslimska pojkar och män av bosnienserbiska militärer och paramilitärer år 1995, precis när kriget i Bosnien-Hercegovina gick in i sitt slutskede. Händelsen betecknas som ett folkmord av den internationella krigsförbtyartribunalen för det forna Jugoslavien i Haag.

Text Gurbet aslan

Allmän kurs, Bosnien, Bosnien-Hercegovina, Potocari, Projekt, Srebrenica, Tuzla

Publicerat: 7 mars

Madde läser Allmän kurs häst

Madeleine Gejland tillsammans med Wångens häst Ivan från Bergeå Gård. Foto: Emma Roos

På Allmän kurs häst läser man gymnasieämnena på distans via Västerås folkhögskola.

Folkhögskoleutbildningen Allmän kurs häst riktar sig till hästintresserade som behöver gymnasiekompetens. Kursen går på hästnäringens riksanläggningar Wången och Strömsholm med inriktningarna trav, islandshäst och ridhäst.

På Hästsportens folkhögskola finns kursen Allmän kurs häst. Via den läser Madeleine Gejland in gymnasiet och går samtidigt hästskötarkursen profil islandshäst. Hennes mål är att fortsätta plugga häst på universitetet. Madeleine Gejland har jobbat med hästar och drivit en verksamhet med turridning, ridskola och träning av hästar. Hon har hunnit med mycket men har inte en färdig gymnasieexamen.

Läs mer om Madde på Wångens hemsida.

Allmän kurs häst, Distans, Hästsportens folkhögskola, Islandshäst, Ridhäst, Strömsholm, Trav, Wången