Allmän kurs grund, Podrinje Identifikation Projekt

Publicerat: 9 maj

Dagoboksanteckningar Bosnien 10 maj 2019

Fredagen startade med att vi gick till Identifikation Coordination Facility där vi fick en rundtur av Paciza Colo. Hon arbetar som Data Coordinator. Vi fick lära oss om hur de matchar DNA för att hitta försvunna familjemedlemmar. Hon demonstrerade hur processen gick till. Därefter åkte vi vidare till Podrinje Identifikation Projekt och även där fick vi en rundtur av faciliteten av Dragana Vucetiz. Vi fick en uppvisning av hur identifikations processen går till. Dagen avslutas med Pizza party ute på stora torget i Tuzla.

Reflektioner:
Jag är imponerad av den dedikation, tid och pengar de lägger ner i detta projekt för att på något sett kunna ge de drabbade familjerna ett värdigt avslut. Dessa besök har fått mig att värdera den tiden man har med familj och vänner, för man vet aldrig när den tiden kan ta slut. Speciellt för dessa familjer där tiden avslutades på ett sådant tragiskt vis.

Text: Ola Faxén

Allmän kurs, Bosnien, DNA, Identifikation Coordination Facility, Pizza party, Podrinje Identifikation Projekt, Tuzla

Publicerat: 13 juni

Film som redovisningsform

På Allmän grund har vi under våren testat olika redovisningsformer, främst individuella skriftliga inlämningar och grupparbeten med muntliga presentationer. Texter är lättast för oss lärare att bedöma och viktiga för att följa deltagarnas språkutveckling. Grupparbetena har funkat bra, men vi märker hur man lägger allt krut på arbetet och nästan inget på den muntliga presentationen, med resultatet att den blir oförberedd.printscrn youtube

I temat ”Lag och rätt” testade vi film som redovisningsform. Till de andra grupparbetena fick deltagarna dela in sig själva, men här delade vi över klass- och språkgränser för att öva samarbete. Vi laddade ner programvara (Windows Movie Maker) och hade grundläggande genomgångar i manusskrivning, filmning och redigering. De flesta grupperna valde att göra bildspel istället för filmer, vilket funkade lika bra.

Valet av ämnen var intressanta och avancerade: dödstraff, trafikolyckor och fängelse, samt hyres- och studeranderätt. Det vi kunde se var att annars passiva deltagare blev mer aktiva och flera låsningar kring språket försvann. Arbetet blev mer kreativt och skapande än texter och vikväggar. Tekniskt intresserade deltagare fick glänsa med sina kunskaper kring överföring mellan mobil och dator, val av filmmusik osv.

Till redovisningen skapades en YouTube-kanal, där filmerna laddades upp. En grupp valde en skyddad musiksnutt, som Youtube genast anmärkte på, vilket leder till fortsatta diskussioner om upphovsrätt. Att be om lov att få filma OCH lägga ut på YouTube kan inte nog betonas. En deltagare bad att få sin grupps film borttagen, sedan släktingar i hemlandet ringt och undrat vad hen höll på med, vilket man inte förutser.

YouTube-kanalen ligger kvar på youtube.com/channel/UCjy9URsCgIAu2Z8PqaZlaMg och kan byggas på framöver. Om man vill ladda ner och använda fri musik, utan upphovsrätt, rekommenderas freemusicarchive.org/. Men återigen, gör klart för alla deltagande att de filmas OCH läggs ut. Även om ni vet hur ni använder materialet, förlorar man lätt kontroll över hur det delas och används i andra sammanhang.

Tobias Persson
tobias.persson@vfhsk.se

Allmän kurs grund

Publicerat: 12 juni

Straffdrama i Järnkampen

För andra året i rad lyckades Allmän kurs grund vinna den åtråvärda pokalen i Järnkampen. Jakop Yildis tog även i år på sig den tunga uppgiften att administrera och inspirera till deltagande i den prestigefyllda fotbollskampen. På bilden jublar Hagar Ydhego med pokalen i luften.jubel

Totalt deltog sex olika lag från Folkhögskolan. Det var två från SMF, två från Påfart och så två från Allmän kurs grund. Vi hade hoppats på att även Köping skulle komma med ett lag men de lämnade Walk-over i sista stund, tyvärr. Alla lag mötte varandra på förmiddagen och efter lunch var det så dags för semifinaler och så final.

I varje lag skulle det ingå en kvinnlig deltagare. Det visade sig var ett lyckokast för vår del. Finalen var oerhört jämn och chanserna var lika för båda lagen med skickliga utespelare och bollsäkra målvakter. Vid full tid stod det noll-noll på resultattavlan. Vad händer nu? tänkte vi.

Domaren lät lagen fortsätta spela med decimerat manskap, kvinnoskap och det var i alla fall 0-0 efter tilläggstid. Då blåste domaren, Jens Kvistgaard, skarpt i sin pipa. Och pekade bestämt på straffpunkten. Manskapen radade upp sig och domaren stegade elva meter från mållinjen. Efter fyra skott stod det 1-1 och när Hagar Ydhego stegar fram för att skjuta vårt femte och sista skott är spänningen hög och med en tung bredsida sätter hon skottet i burgaveln. Ett stort jubel bryter ut i publikhavet. När så SMF ska skjuta sin sista straff så räddar Abdi Bashir Hashi genom att slänga sig föraktfullt och rädda den hårda bollen med vänster hand. Pokalen har än en gång vunnits av Allmän kurs grund… en av lärarna på Påfart hördes muttra svagt ”…nästa år bjuder inte vi”.

Mycket nöjda åskådare med stora leenden på sin läppar och segergesten i luften. Naturligtvis hejade de på det segrande laget – lag Abdi från Allmän kurs grund.

Joachim Götz
joachim.gotz@vfhsk.se

 

 

Allmän kurs grund, Inspirationskursen (SMF), Projekt Påfart

Publicerat: 8 juni

Terminsavslutning för Allmän kurs

Idag har vi firat avslutningen för Allmän kurs. Tack alla deltagare för denna terminen och lite extra lycka till för er som lämnar oss för nya utmaningar.

 

Allmän kurs, Allmän kurs grund

Publicerat: 20 april

Skrivarcirkel

På Allmän kurs Grund är kärnämnena (matematik, engelska och svenska) nivågrupperade och studeras delvis med Allmän kurs. I svenskan har vi en grupp ”svaga” och en grupp ”starka” andraspråkstalare. Tredje gruppen består av infödda modersmålstalare. Där har vi skippat traditionell undervisning och kör istället en skrivarcirkel med olika genrer.deltagare skriver

Vi har recenserat tv-serier, skrivit olika recensioner om samma film (”American History X”), skrivit olika slut på samma novell (”Att få hålla om dig till musik” av John Ajvide Lindqvist), samt påbörjat egna noveller och avslutat varandras. Vi har även testat drama i form av PO Enquists ”Tribadernas natt” (vilket passade utmärkt då vi är två killar och två tjejer).

Nu skriver vi olika delar till en gemensam insändare, som vi ska skicka till lokaltidningen. Förhoppningsvis tar de in den och vi får svar. Terminen avslutas med retorik, konsten att debattera och hålla tal. Det är en gåva att njuta av varandras texter och utveckla varandras skrivande. Gränsen mellan pedagog och deltagare suddas ut.

Tyvärr slutar deltagarna till sommaren, men vi undersöker möjligheten att driva vidare cirkeln som en vanlig studiecirkel, förmodligen på ABF, kanske på distans på nätet. Det vore roligt om fler, deltagare och personal, på skolan ville ansluta sig. Behöver varken vara så pretentiöst eller ta så mycket tid. Hör av dig om du är intresserad.

Text och bild
Tobias Persson
tobias.persson@vfhsk.se

Allmän kurs grund

Nästa sida »