Utbildningen är eftergymnasial och följer fritidsledarskolornas gemensamma utbildningsplan och genomförs i samverkan med fritidssektorn. Eftersom utbildningen fortfarande är i ett uppbyggnadsskede så söker vi dig som vill bygga vidare, både organisatoriskt och innehållsmässigt, tillsammans med kollegor och samarbetspartners.
Vi söker dig som:
Västerås folkhögskola är en ideell förening med ABF, LO, Hyresgästföreningen, Riksbyggen, IF Metall och Handelsanställdas förbund som medlemmar. Folkhögskolan är en alternativ utbildningsform där deltagarna får utvecklas utifrån sina förutsättningar. Deltagarnas delaktighet i att utforma utbildningens form och innehåll är viktig.
Du kan läsa mer om vår verksamhet på skolans hemsida. Tjänsten ska tillsättas i maj 2022.
Välkommen med din ansökan!
Meriterande
Meriterande
Meriterande
070-549 24 48
Denna bildbok representerar arbetet av de sju europeiska länder som var involverade i projektet. Många bra exempel samlades in och för att ge dessa exempel liv bestämdes det att skapa tecknade illustrationer för var och en av de 32 olika tillvägagångssätten som beskrevs i ländernas slutrapporter. Vi hade turen att hitta en begåvad konstnär från Sankt-Petersburg, Kseniya Kochkina, som livade upp både genom färg och illustration.
Du kan ladda ner boken som pdf här: MobileBE PictureBook BasicEdu SE 06
Tyskland |
||
Matematik för byggnadsarbetare
|
Cykelträning
|
|
Lära sig med familjen — Kurs för mammor
|
Grundutbildning i moskéer i Tyskland
|
|
Lärandeutbildning på arbetsplatsen
|
Arbetsplatsinriktad grundutbildning för Sjuksköterskor
|
|
Läskunnighetsträning gömd i en hälsosam Matlagningskurs
|
Sverige |
||
Onlinekurser i Folkhögskolan Tradition för samarbetsstudier
|
Motivationskurs med kärleksfull atmosfär
|
|
Studier med betoning på aktivt medborgarskap – en förberedelse för ett jobb, ytterligare studier och livet
|
Svenska för invandrare – det praktiska och kulturella sättet
|
Österrike |
||
Grundutbildning via inlärning av tyska
|
Min mamma lär sig tyska
|
|
Peer-to-Peer-lärande för vuxenutbildning Professionella
|
Grundläggande utbildning i utomhus
|
Spanien |
||
Kurser baserade på volontärarbete
|
Årlig festival för deltagare i vuxenutbildning
|
|
Blandat lärandeprogram för personligt och yrkesutbildning
|
Distansutbildning på landsbygden Spanien
|
Bulgarien |
||
Bulgariska språkkurser för flyktingar
|
Amalipe – ett steg framåt
|
|
Grundutbildning under prov på landsbygden Bulgarien
|
Donera en timme – Lär IKT till äldre Medborgare
|
Frankrike |
||
Andra chansen att hitta uppfyllelse på jobbet
|
Lire — Ecrire — Compter
|
|
Clés en main
|
Öppnar skolan för framgångsrik integration
|
Italien |
||
Fuori la lingua – Ta bort tungan
|
Opera con Calabria – Träning i butiken
|
|
Yrkesutbildning och läskunnighet i fängelse
|
Cotti i Fragranza – Ett träningsbageri i Fängelse
|
Kseniya Kochkina / Ксения Кочкина
är en professionell illustratör som bor i Sankt-Peterburg.
Hon berättar om sig själv:
“Jag älskar att resa, och under en tid tar jag med mig från resande konstnärliga dagböcker – anteckningar om resor i bilder. Jag samlar på barnböcker och blir inspirerad av illustrationer i dem.
Jag har illustrerat flera barnböcker. Jag drömmer om att växa och förbättra mig i detta. Sedan 2011 har jag arbetat som animatör på Melnitsa animationsstudio, Sankt Petersburg.
Det var kul för mig att delta i detta intressanta och användbara projekt om nya – eller ovanliga – tillvägagångssätt inom vuxenutbildningen.”
Kontakta henne via
I MobileBE-projektet samarbetade åtta vuxenutbildningsorganisationer från sju europeiska länder 2017–2020 för att skapa nya former av lärande för vuxna som behöver grundläggande utbildning. Fokusen låg på att utveckla aktiviteter för människor i särskilt svåra situationer i livet. 16 nya former av undervisning och lärande har utvecklats och noggrant testats. För nio av dem producerade projektteamet videodokumentärer. De ger snabb men omfattande inblick i de kurser, aktiviteter och inlärningsmiljöer som utvecklats och presenterar också målgrupperna och deras specifika utmaningar. Här är de korta filmerna
Den här videon presenterar en utbildningskurs för läs- och skrivkunnighet för vuxna som bor i en region långt från staden och har lite tillgång till utbildningsmöjligheter som passar deras behov. Det ursprungliga konceptet var att erbjuda utbildning för långvariga invånare (autochton befolkning) i behov av läskunskapsträning, men under hela kursen skiftade deltagarna. Workshopen utvecklades och genomfördes 2018-2019 av VHS Hannover (Ada-und-Theodor-Lessing-Volkshochschule Hannover) i Mellendorf byn.
Denna video presenterar en grundläggande läskunnighetsträning för bulgarer som bor och arbetar i Hannover, Tyskland. De är vanligtvis anställda och jobbar inom jobb som inte kräver särskild utbildning eller är upptagna med att ta hand om sina familjer med små barn. Hemma talar de bulgariska eller turkiska, de behöver hjälp med att lära sig språket utan också hjälp med att uppnå grundläggande färdigheter, särskilt när det gäller att skriva och läsa, eftersom utbildningen i hemlandet Bulgarien inte var prioriterad. Utbildningen utvecklades och testades 2018-2019 av VHS Hannover (Ada-und-Theodor-Lessing-Volkshochschule).
Den här videon presenterar en grundläggande utbildning som utvecklats i Wien (Österrike) där studenterna fungerar som stadsguider i sitt grannskap och även involverar sina familjer i lärandeaktiviteterna. Att vara ansvarig för att leda andra genom sitt hemområde är ett incitament för dem båda för att samla in information om platsens historia, och även använda och utveckla grundläggande färdigheter inom områdena läsning, skrivande, tal etc. Utbildningen utvecklades. och testades 2018-2019 av Wiener Volkshochschulen (Wienskolor).
Denna video presenterar en grundläggande utbildning för undersköterskor. Utbildningen integrerar praktiska aspekter av vård för andra, egenvård och utbildning i nödvändiga färdigheter för dokumentation av omvårdnadsprocesser. Utbildningen utvecklades och testades 2018-2019 av Volkshochschule Göttingen Osterode (Tyskland). Utbildningen tillhandahålls av expertutbildare på platserna inom vården. Konceptet för kursen utvecklades i nära kontakt med sjuksköterskornas ledning. Tanken är att erbjuda sådana utbildningar till alla som är intresserade, dock som en betald tjänst. Läromaterial som används är en bok utvecklad av VHS Göttingen Osterode i ett tidigare projekt.
Den här videon presenterar en grundläggande datorutbildning för människor på landsbygden i Bulgarien som utvecklats och testats 2018-2019 av Združenie Znanie Loveč, Bulgarien. I samarbete med den lokala skolan i byn Bohot lärde sig invånarna i byn (många av dem medlemmar av den romska minoriteten) att använda datorer i olika situationer både i privata ärenden men även i jobbsökandet. Den avgörande innovationen i denna kurs är att den erbjuds direkt i byn där utbildningsmöjligheter för vuxna annars saknas helt. Nästa stad med viss utbildningsinfrastruktur är cirka 20 kilometer bort, och med tanke på bristen på egen eller kollektivtrafik är det opraktiskt för byar att åka till stan för utbildning.
Denna video presenterar en grundläggande utbildning som utvecklats i Turin (Italien) för unga vuxna att kunna hitta ett jobb. Utbildningen utvecklades och testades 2018-2019 av Fondacia Casa di Carità Arti e Mestieri. Deltagarna i kursen är både unga vuxna från lokalbefolkningen och flyktingar som nyligen kommit till Turin. Deras kompetensnivå är mycket varierande. Kursen klarar detta genom att använda en peer learning-metod där elever med avancerade färdigheter hjälper sina klasskamrater att komma ikapp.
Denna video presenterar en datorutbildning för seniorer på landsbygden i Spanien. Dessutom tar kursen upp andra bra idéer för att motivera äldre elever. Utbildningen utvecklades och testades 2018-2019 av Ricardo Sola Almau utbildningscenter i staden Cariñena, cirka 50 kilometer från Zaragoza. Centret arbetar i ett stort område med 40 kilometer diameter med många små byar, mestadels sysselsatta med vinodling. Många invånare är äldre personer som i sin ungdom inte fått möjlighet till mer än ett par år i skolbänken. De är dock mycket angelägna om att lära sig. Med tanke på den geografiska situationen är olika former av distansutbildning ett passande sätt.
Denna video presenterar ett kurskoncept som går ut på att få både kunskaper i grundläggande språket (svenska) samt information om arbetsmarknadens uppbyggnad och funktion. Under kursens gång får deltagare verktyg som ska hjälpa de vidare i sina studier och även arbetsmarknaden. I kursen ingår även en del samhällsinformation so ska underlätta etableringen i samhället. Målgruppen för kursen är varierande och undervisningen anpassas utifrån deltagarens behov. Utbildningen testades 2018-2019 av Västerås folkhögskola. Skolan fortsätter med denna kurs, då resultat har varit givande under de senaste två åren.
Den här videon presenterar en inlärnings- och träningsaktivitet som utvecklats av INFREP Cherbourg en Cotentin (Frankrike) för att ge sina elever ytterligare en möjlighet att förbättra sina färdigheter inom teamarbete och problemlösning. Escape Room-metoden används. En timmes inlärningsaktiviteten är en del av ett bredare program för att hjälpa arbetslösa vuxna att förbättra sina kompetenser och sina chanser på arbetsmarknaden.
Videorna publiceras med ljud på originalspråket samt undertexter på olika europeiska språk. De finns i
Länkarna ovan leder till spellistor på referensspråket.
MobileBE genomfördes av ett konsortium bestående av åtta offentliga och / eller ideella vuxenutbildningsorganisationer från sju europeiska länder.
MobileBE-projektet finansierades genom Europeiska unionens Erasmus + program.
Projektnummer 2017-1-DE02-KA204-004241
Projektwebbplats: www.mobilebe.eu
I dag gästades inspirationskursen av fotbollslegendaren Torbjörn Nilsson, senast känd från serien ”Målet är målet” på SVT. Han pratade inspirerande och engagerat om mål och motivation, som just denna vecka är temat på Bäckby.
Det var väldigt fint att Torbjörn, på kort varsel, ställde upp och deltog hos oss via Zoom. Med var också deltagare och pedagoger från både Köping och Norberg. Torbjörn fick många frågor om gruppdynamik, att ”lura” sin hjärna för att skapa en positiv målbild, hur tjejer och killar förhåller sig olika till vad en tränare säger och mycket annat. Han understryker hur viktig fotbollen är för gemenskap och för att lära sig att förankra beslut och därmed uppnå ett gott resultat.
För att skapa motivation är det viktigt att ha en dialog med sig själv hela tiden, tycker han. Människan är förmögen att skapa motivation till sig själv, genom att peppa sig, men ofta sker det genom relationen till någon annan. Entusiasm och engagemang smittar och det ska vi ta vara på säger han. Han nämner att alla har en produktiv och en kreativ sida. Det gäller att båda sidorna ges plats och får utvecklas. Han lyfter fram att det är viktigt att lära sig att fatta beslut utifrån hur en situation faktiskt ser ut, inte utifrån ad han kallar byråkratiska regler, det vill säga auktoriteter, normer och förväntningar.
Fredrik Stockhaus
Förra veckan deltog representanter för Västerås folkhögskola på en större videokonferens som ordnades av Olof Palme International Center. På mötet deltog en rad arbetarrörelseanknutna organisationer på Balkan och i Sverige.
Västerås folkhögskola driver sedan år 2014 ett samarbetsprojekt med Tuzla Community Foundation. Organisationen arbetar med lokal mobilisering, stöd till civilsamhället, påverkansarbete, ledarskapsutbildning bland unga, humanitära projekt och nätverkande i Bosnien-Herzegovina.
Målet med vårt samarbete är att stärka folkbildningens position i Tuzla, att utveckla verksamheter som liknar dem vi har på vår folkhögskola, framförallt Inspirationskursen SMF på Bäckby, samt att utbyta erfarenheter och stärka nätverk. Hittills har vi också varje år, fram till 2019, ordnat studiebesök för studerande och pedagoger till Tuzla.
Syftet med videokonferensen var att utbyta kunskap, uppdatera oss om läget i länderna på västra Balkan med avseende på Coronapandemin och att se hur vår roll ev. förändras i dess spår. Generellt kan sägas att regeringarna i balkanländerna har passat på att stärka sitt grepp om människorna och medierna. Demokratin var på många håll hotad redan innan och nu frågar sig många vad som väntar. En utmaning för föreningslivet, och inte minst arbetarrörelsen, blir att rädda vad som hittills uppnåtts, men troligen också att mer fungera som humanitära hjälporganisationer med tanke på att fattigdomen breder ut sig som resultat av pandemin.
I år har Västerås folkhögskola planerat att delta på tre aktiviteter tillsammans med vår partnerorganisation, men nu återstår att se vad som kan göras av dessa med tanke på reseförbud och andra restriktioner. Det som är planerat är ett studiebesök från Tuzla till Västerås med fokus på miljöarbete, klimat och hållbarhet. Vidare är det tänkt att folkhögskolan ska skicka utbildare vid två tillfällen till Tuzla för att utbilda om hållbarhet, mobilisering, ungdomsarbete och folkbildning.
Fredrik Stockhaus