april 2016 - Skolgemensamt, Hökartorget

Publicerat: 18 april

Folkhögskolans dag firades med Öppet hus

Fredag den 15/4 firade vi Folkhögskolans dag genom att ha Öppet hus. deltagareVi besöktes av nyfikna Köpingsbor och jag fick prata om mitt favoritämne folkbildning med såväl presumtiva kursdeltagare som människor som representerade andra utbildningsanordnare eller samhällstjänster.

Besökarna mötte personal och kursdeltagare som visade våra lokaler och vad vi faktiskt gör här. SMF Inspiration hade besök av en föreläsare från ABB, SFI-deltagarna redovisade sina arbeten om bostäder och ordnade språkcafé, Projekt Påfart pratade samhälle och arbetsmarknad och Allmän kurs visade bl.a. upp sina nytillverkade stop-motionfilmer om mänskliga rättigheter.

Skolan bjöd på kaffe och nybakta muffins som några av våra deltagare stod i köket och bakade och dessutom bjöds det på ansiktsmålning för de som vågade. Många glada människor samlade på ett ställe ger gott om energi och jag tror att det märktes att vi, både deltagare och personal, som arbetar på skolan är stolta över vårt arbete och vår skolform.

Känslan och de kommentarer jag fått är att dagen var mycket lyckad. Det som känns lite extra roligt är att deltagarna redan har kommit med många bra tips om hur vi ska göra nästa Öppna hus ännu bättre. Engagemang är något som skolan gillar!

Elin Ragnebro (text)
elin.ragnebro@vfhsk.se

David Persson (bild)
david.persson@vfhsk.se

 

Allmän kurs, Inspirationskursen (SMF), Projekt Påfart, SFI, Skolgemensamt

Publicerat: 14 april

Att växa där det behövs

Västerås och Bergslagens folkhögskola är två folkhögskolor i länet av totalt fyra folkhögskolor. Vi ser att verksamheten växer och att vi som folkhögskolor alltmer uppfattas som bra och intressanta av människor som vill börja på folkhögskola. Vi ser även att politiker, tjänstemän i kommuner och myndigheter och forskare uppmärksammar folkhögskolan

Varför är folkhögskola intressant? Det finns flera orsaker:

  • Det första är att vi faktiskt är en egen unik utbildningsform, som inom den frihetliga ramen, kan möta deltagare utifrån deras villkor och behov. Deltagarna blir sedda, kan i hög grad påverka sina studier och ha inflytande över kurserna.
  • Det andra är att vi inte sätter betyg (inom den ordinarie folkhögskoleverksamheten) utan istället ger ett intyg med studieomdöme som ger möjligheter till fortsatta högskolestudier. Trots avsaknad av betyg, goda resultat!
  • Det tredje är att vi är snabba och kan organisera nya kurser och inte är bundna till exakta platser. Vi har en devis: ”Det är inte huset och platsen som är den avgörande frågan om det är en folkhögskola, det är innehållet och idéen med verksamheten som är det viktiga”
  • Det fjärde är att vi inte är vinstdrivande. Vår drivkraft är ett stort engagemang i vårt människo- och samhällsuppdrag. Det överskott som görs går inte till några ägare, till något bankkonto på en ö. Överskottet går tillbaka för att skapa trygghet och utvecklingsarbete.
  • Det femte är att vi lever i en mycket komplicerad omvärld: teknik- och IT utveckling. En orolig omvärld – flyktingströmmar. Det vanliga skolsystemet som inte fungerar för alla. Individer och grupper marginaliseras av socio-ekonomiska villkor. Behovet växer!

På fredag och lördag anordnas folkhögskolans dag, där kompisar till deltagare, möjliga deltagare och där allmänhet är välkomna till oss. Då kan man ta reda på vad det innebär att studera på folkhögskola.

Vi visar även att vi har en stor allmän kurs (motsvarighet till gymnasienivå), sex olika kurser på flera olika ställen. Vi visar att vi har en stor SFI verksamhet ”SFI på folkhögskola” på tre olika ställen. Vi visar att vi har en bred etableringsverksamhet (människor som har fått uppehållstillstånd i Sverige) och har etableringskurser och bedriver tre etableringsprojekt på olika ställen. Vi visar att vi jobbar mycket med arbetslösa ungdomar, över 2000 ungdomar sedan några år tillbaka, för att gå vidare till studier eller arbete.

När vårt årsmöte hålls kan vi se bakåt med: goda ekonomiska resultat. Goda utvärderingsresultat och en bred och växande verksamhet

Var finns behoven idag? Vi kan se att gruppen människor inom etableringsgruppen växer; 2.400 personer inom länet 31/12 2015 – gruppen växer. Trots att ungdomsarbetslösheten sjunker, vilket är glädjande, växer gruppen unga människor som är vilsna där den vanliga skolan inte alltid fungerar.

Vi har idag ett mycket gott samarbete med några kommuner och Arbetsförmedlingen men vi skulle kunna göra ännu mer inom vårt län. Vi vill uppmärksamma alla kommuner, länsstyrelse, landsting behövs ännu mer av utbildningsformen folkhögskola i länet.

 

Tomas Aronsson                                                           Per-Inge Ahlbäck
Skolchef                                                                        Ordförande

Skolgemensamt