Publicerat: 21 november

Mobile Basic Education for Adults

Vi har ett nytt internationellt projekt på skolan, initierat och finansierat av EU-kommissionen, och som kommer att löpa under tre år framåt. Vi kommer att samverka med sex andra länder och representanter för skolor/organisationer för vuxenutbildning i Europa, och syftet är att dels dokumentera goda exempel på metoder vi redan använder för att utbilda vuxna i läsa/skriva, räkna samt IT på grundläggande nivå, men också att skapa nya metoder för att nå nya målgrupper. Projektets officiella namn är Mobile Basic Education for Adults.

Vi är mycket stolta och glada över att som enda skola få representera Sverige och Norden i detta, och har förstås som en viktig uppgift att bidra till att den fantastiska och unika pedagogik och metoder som den skandinaviska folkhögskoletraditionen står för får tillfälle att spridas och bli mer allmänt kända. Men vi är också öppna för att det kan finnas andra spännande metoder och utbildningsprojekt i vårt närområde som vi skulle kunna inspireras av, och människor därute som har tankar och idéer om var vi kan hitta grupper som skulle ha behov och glädje av den här typen av utbildning, men som normalt inte söker sig till en folkhögskolekurs.

Vill du hjälpa till att hitta våra nya målgrupper? Eller känner du till metoder i praktiken som skulle passa för vårt nya projekt?

Hör av dig snarast till projektledare Måna Nilsdotter mana.nilsdotter@vfhsk.se om du känner dig inspirerad och manad att bidra!MobileBE

Erasmus

Erasmus, EU, EU-Kommissionen, Europa, MobileBE, Projekt, Vuxenutbildning

Publicerat: 7 september

Det finns inget dåligt väder…

Torsdagen den 7 september skulle vi på SFI åka ut till Björnön. Under den här sommaren har det som ni vet regnat väldigt lite, ja faktiskt nästan inte alls. Med andra ord hade vi otur för naturligtvis började det att regna när vi kom fram till Björnön. Men vi ger oss inte så lätt…

Redan på plats

Det är möjligt att några av oss blev lite förvånade. När vi kom fram till parkeringen på Björnön stod redan en buss där. Det är en buss som är fylld med barn som går på ”dagis”, förskolan som vi väl ska säga. På bussen står det några kloka ord
Livslångt lärande
Den dag vi inte lär oss något… lever vi inte heller. Vi lär så länge vi lever.

RumanaPå den säkra sidan

Vi har tur som har så kunniga medarbetare som Rumana. Hon hade för säkerhets skull tagit med sig sin egen läkarväska om någon skulle bli skadad eller göra sig illa. Hursomhelst var det lätt för oss alla att se var Rumana fanns. Inga skador uppstod under dagen vi var där.

Mästare i kubb – Boutros Y

BoutrosVem kunde ana att Boutros Y var så duktig på att spela kubb? Han ensam besegrade motståndarna.  Han träffade alla fem kubbar och så småningom träffade hans lag även kungen och vann matchen. Boutros var nöjd med utflykten. Här ser vi hur koncentrerad och proffsig han är när han kastar sin pinne mot kubbarna.

Några hade med sig kaffe och te och fikade i godan ro. Dessutom hade grupperna tränat in en del sånger. Sommaren är kort av T Ledin kunde vi alla sjunga och vad kunde passa bättre än den sången när regnet började falla… ”Sommaren är kort och det mesta regnar bort…” Men trevligt hade vi på Björnön.

 

Joachim Götz
joachim.gotz@vfhsk.se

SFI

Publicerat: 13 juni

Film som redovisningsform

På Allmän grund har vi under våren testat olika redovisningsformer, främst individuella skriftliga inlämningar och grupparbeten med muntliga presentationer. Texter är lättast för oss lärare att bedöma och viktiga för att följa deltagarnas språkutveckling. Grupparbetena har funkat bra, men vi märker hur man lägger allt krut på arbetet och nästan inget på den muntliga presentationen, med resultatet att den blir oförberedd.printscrn youtube

I temat ”Lag och rätt” testade vi film som redovisningsform. Till de andra grupparbetena fick deltagarna dela in sig själva, men här delade vi över klass- och språkgränser för att öva samarbete. Vi laddade ner programvara (Windows Movie Maker) och hade grundläggande genomgångar i manusskrivning, filmning och redigering. De flesta grupperna valde att göra bildspel istället för filmer, vilket funkade lika bra.

Valet av ämnen var intressanta och avancerade: dödstraff, trafikolyckor och fängelse, samt hyres- och studeranderätt. Det vi kunde se var att annars passiva deltagare blev mer aktiva och flera låsningar kring språket försvann. Arbetet blev mer kreativt och skapande än texter och vikväggar. Tekniskt intresserade deltagare fick glänsa med sina kunskaper kring överföring mellan mobil och dator, val av filmmusik osv.

Till redovisningen skapades en YouTube-kanal, där filmerna laddades upp. En grupp valde en skyddad musiksnutt, som Youtube genast anmärkte på, vilket leder till fortsatta diskussioner om upphovsrätt. Att be om lov att få filma OCH lägga ut på YouTube kan inte nog betonas. En deltagare bad att få sin grupps film borttagen, sedan släktingar i hemlandet ringt och undrat vad hen höll på med, vilket man inte förutser.

YouTube-kanalen ligger kvar på youtube.com/channel/UCjy9URsCgIAu2Z8PqaZlaMg och kan byggas på framöver. Om man vill ladda ner och använda fri musik, utan upphovsrätt, rekommenderas freemusicarchive.org/. Men återigen, gör klart för alla deltagande att de filmas OCH läggs ut. Även om ni vet hur ni använder materialet, förlorar man lätt kontroll över hur det delas och används i andra sammanhang.

Tobias Persson
tobias.persson@vfhsk.se

Allmän kurs grund

Publicerat: 12 juni

Straffdrama i Järnkampen

För andra året i rad lyckades Allmän kurs grund vinna den åtråvärda pokalen i Järnkampen. Jakop Yildis tog även i år på sig den tunga uppgiften att administrera och inspirera till deltagande i den prestigefyllda fotbollskampen. På bilden jublar Hagar Ydhego med pokalen i luften.jubel

Totalt deltog sex olika lag från Folkhögskolan. Det var två från SMF, två från Påfart och så två från Allmän kurs grund. Vi hade hoppats på att även Köping skulle komma med ett lag men de lämnade Walk-over i sista stund, tyvärr. Alla lag mötte varandra på förmiddagen och efter lunch var det så dags för semifinaler och så final.

I varje lag skulle det ingå en kvinnlig deltagare. Det visade sig var ett lyckokast för vår del. Finalen var oerhört jämn och chanserna var lika för båda lagen med skickliga utespelare och bollsäkra målvakter. Vid full tid stod det noll-noll på resultattavlan. Vad händer nu? tänkte vi.

Domaren lät lagen fortsätta spela med decimerat manskap, kvinnoskap och det var i alla fall 0-0 efter tilläggstid. Då blåste domaren, Jens Kvistgaard, skarpt i sin pipa. Och pekade bestämt på straffpunkten. Manskapen radade upp sig och domaren stegade elva meter från mållinjen. Efter fyra skott stod det 1-1 och när Hagar Ydhego stegar fram för att skjuta vårt femte och sista skott är spänningen hög och med en tung bredsida sätter hon skottet i burgaveln. Ett stort jubel bryter ut i publikhavet. När så SMF ska skjuta sin sista straff så räddar Abdi Bashir Hashi genom att slänga sig föraktfullt och rädda den hårda bollen med vänster hand. Pokalen har än en gång vunnits av Allmän kurs grund… en av lärarna på Påfart hördes muttra svagt ”…nästa år bjuder inte vi”.

Mycket nöjda åskådare med stora leenden på sin läppar och segergesten i luften. Naturligtvis hejade de på det segrande laget – lag Abdi från Allmän kurs grund.

Joachim Götz
joachim.gotz@vfhsk.se

 

 

Allmän kurs grund, Inspirationskursen (SMF), Projekt Påfart

Publicerat: 8 juni

Terminsavslutning för Allmän kurs

Idag har vi firat avslutningen för Allmän kurs. Tack alla deltagare för denna terminen och lite extra lycka till för er som lämnar oss för nya utmaningar.

 

Allmän kurs, Allmän kurs grund

Nästa sida »