Om oss

Västerås folkhögskola verkar för minskade utbildningsklyftor och ökad jämlikhet. Med en orubblig tro på allas lika värde och att våra olika erfarenheter är en styrka möter vi människor där de befinner sig i livet. Tillsammans skapar vi ett spännande sammanhang som ger bra studieresultat, personlig utveckling och samhällsengagemang.

Västerås folkhögskola ligger precis vid citykärnan och dessutom alldeles nedanför Djäkneberget, den natursköna parken som är en oas för både gamla och unga. Hitta hit.

Folkhögskolan i praktiken

Folkhögskola bygger på det vi kallar folkbildning. Vår bildningsidé bygger på att du ska kunna delta och känna tillhörighet i samhället. Då behövs en förståelse för samhällsutvecklingen och kunskap om de idéer som styr samtiden. Det globala och föränderliga samhället ställer höga krav på oss medborgare som vill vara delaktiga i arbetsliv och samhälle.

Vi väljer gärna arbetssätt och studieformer som ger möjlighet att:

• Tillsammans fundera över vad som är intressant och viktigt att studera
  • Dela med sig av sina erfarenheter i ämnet
  • Koncentrera sig, läsa och fördjupa sig
  • Diskutera och analysera
  • Utforska och undersöka verkligheten utanför skolan